Skip to content

BOKA DIN FLYGTUR

VÄLKOMMEN TILL BOKNINGSTJÄNSTEN FÖR VÅRA FLYGTURER!

VÄNLIGEN LÄS IGENOM FÖLJANDE INFORMATION OM HUR STORM HELIWORKS ARBETAR MED ATT FÖRHINDRA SPRIDNINGEN AV CORONAVIRUSET

Vi följer noga Folkhälsomyndighetens rekommendationer för att förhindra smittspridning i samband med besök i våra lokaler, under vårt dagliga arbete och i samband med passagerarflyg. STORM Heliworks fortsätter i nuläget med flygturer och har vidtagit en del säkerhetsåtgärder. Tillsammans kan vi göra vårt bästa för att förhindra att smittan sprids vidare!

  • Vi uppmanar alla våra medarbetare till att hålla en god handhygien och att regelbundet använda tvål och vatten eller handsprit under arbetstid.
  • Våra lokaler där passagerare och deras anhöriga rör sig städas löpande, och kontaktytor desinficeras med jämna mellanrum.
  • Vi avråder från fysisk kontakt, som att ta i hand.
  • Vid passagerarflyg strävar vi efter att maximalt 5-6 personer kommer att vara samlade i grupp åt gången, och då i slutet sällskap tillsammans med pilot eller markpersonal.
  • Vi uppmanar till kontaktlös betalning via Swish.
  • Vi kommer främst ta emot passagerare utomhus, och eventuell tillgång till toalett kan vara begränsad.
  • Vi uppmanar samtliga passagerare att vänta utomhus och hålla sig till sina egna sällskap tills det blir deras tur. Vår personal meddelar när det är dags för säkerhetsgenomgång, som enbart hålls med passagerarna i slutna grupper.
  • Anhöriga som följer med uppmanas hålla avstånd till andra. Anhöriga som har symtom skall inte följa med överhuvudtaget.
  • I våra helikoptrar desinficeras kontaktytor, bälteslås och headsets efter varje passagerare.
  • I helikoptern uppmanas samtliga passagerare att undvika röra allt som inte är nödvändigt att ta på.
  • Mikrofoner på passagerarnas headset kommer inte att vara brukbara, men det går att lyssna på piloten.
  • Vissa förseningar kan uppstå då vi slussar in passagerare i tur och ordning, och vi ber om er förståelse för detta.
  • Om en av våra medarbetare skulle få symtom uppmanar vi denne att stanna hemma och omedelbart kontakta sjukvårdsupplysningen. Därefter kommer vi att göra en ytterligare desinficering av alla kontaktytor som medarbetaren varit i kontakt med.

Om du bokar en flygtur men sedan har torrhosta, feber eller känner dig sjuk ska du givetvis stanna hemma. Vi tar inte emot passagerare som visar symtom som kan misstänkas vara covid-19. I en helikopter sitter man ungefär lika tätt som i en personbil. För att minimera risken för smittspridning flyger vi inte med passagerare som har snuva eller hosta.

Kontakta oss så hjälper vi dig att boka om din flygtur, även om giltighetstiden på ditt värdebevis närmar sig utgångsdatum. Vi kommer under säsongen att erbjuda fler datum för flygning så att du skall kunna flyga när eventuella symtom försvunnit, eller om du känner för att boka om din flygtur till ett senare datum. Kontakta oss om du har konstaterad pollenallergi för vidare information.

VANLIGA FRÅGOR

Vid frågor och funderingar, var vänlig och bläddra bland de vanligaste frågorna nedan innan du kontaktar oss.

BOKNING

I Göteborg erbjuder vi en flygtur som kallas ‘Lilla Göteborgsturen’ och i Malmö en som kallas ‘Malmö och Öresund från ovan’. Båda flygturer har  förutbestämd flygrutt på ungefär 20 minuter. I dessa flygturer blir man bokad tillsammans med andra passagerare. Om du vill boka en flygtur där du inte flyger med främmande passagerare, eller om du vill hyra helikoptern privat med eget önskemål om flygrutt är du välkommen att kontakta oss via bokning@stormheli.se

Vi tar emot värdebevis från de flesta upplevelsebolag. Kontakt oss om du inte hittar utfärdaren av ditt värdebevis i bokningstjänsten.

Det går fint att boka även utan värdebevis. Betalning av flygturen sker på plats med kort eller Swish innan flygningen.

Vi tar emot presentkort som är köpta via vår webbutik. Ange ordernummer från köpet av presentkortet vid bokning.

Klicka på knappen ovan för att boka din flygtur. I bokningstjänsten börjar du med att välja plats. Efter det väljer du flygtur och anger antal önskade platser. Sedan fyller du i personlig information som telefonnummer, e-postadress, namn och ungefärlig vikt på samtliga passagerare. Där fyller du även i information om eventuellt värdebevis eller presentkort. En giltig e-postadress är ett krav då du får bekräftelse och viktig information angående din bokning skickad till dig. Telefonnummer krävs då vi kan behöva nå dig vid eventuell ombokning med kort varsel.

Om du inte har ett värdebevis eller presentkort betalar du flygturen på plats med kort eller Swish. Vi tar inte emot kontanter.

Gröna tider är bokningsbara. Om det inte finns några tillgängliga tider kan det vara fullbokat, alternativt är våra helikoptrar bokade på andra uppdrag. Nya tider dyker upp i bokningstjänsten med ungefär en månads framförhållning. Vi ber dig återkomma till bokningstjänsten med jämna mellanrum för att se om det dyker upp någon tid som kan passa dig. Upplevelseturer erbjuds enbart under specifika datum. Om du vill boka en privat flygtur för andra datum, är du välkommen att kontakta oss via bokning@stormheli.se.

Bokningsbara datum läggs löpande till i bokningstjänsten under säsongen, med ungefär en månads framförhållning. 

Säsongen sträcker sig från maj till september och tillfällen för sightseeingturer erbjuds främst på helger. Under sommarmånaderna kan även vissa vardagar erbjudas. Håll koll på bokningstjänsten med jämna mellanrum efter tider som kan passa dig!

Vi ber dig ange den uppskattade vikten på samtliga passagerare för att kunna planera flygturerna lämpligt och hålla helikopterns totala vikt inom begränsningarna.

Barn är välkomna att flyga. Vi har ingen lägre åldersgräns, men barn under 12 år skall ha sällskap med sig under flygturen. Barn från 2 år och uppåt skall sitta i eget säte. Kontakta oss om du vill flyga med barn under 2 år, då det krävs ett extra bälte för att barnet ska kunna sitta i famnen.

Läs igenom våra bokningsvillkor som innehåller viktig information.

FLYGTUREN

I denna typ av flygtur bokas man tillsammans med andra passagerare så att helikoptern är fullsatt, oftast totalt 4 passagerare, men ibland kan det vara upp till 6 passagerare i samma tur, beroende på vilken helikopter som används.

Så länge väder eller trafikrestriktioner från flygledningen inte medför att vi måste ändra flygrutt, kommer mesta delen av Göteborg med omnejd att kunna ses, liksom större delen av skärgården. Vid riktigt god sikt kan man skymta Uddevallabron, Halleberg och Hunneberg, samt sågverket i Varberg!

Så länge väder eller trafikrestriktioner från flygledningen inte medför att vi måste ändra flygrutt, kommer hela Malmö med omnejd att synas. Köpenhamn med Kastrup kommer också att skymtas!

Flygrutterna på dessa turer är förutbestämd och går dessvärre inte att ändra.

Om du vill boka en flygtur där du inte flyger tillsammans med främmande passagerare, eller om du vill hyra helikoptern privat med eget önskemål om flygrutt eller mer flexibilitet med datum, är du välkommen att kontakta oss via bokning@stormheli.se.

INFÖR FLYGTUREN

Du är välkommen att vara på plats ungefär 20 minuter innan din bokade tid, för att vi skall hinna registrera dig och ha en gemensam säkerhetsgenomgång med samtliga passagerare.

Om du blir sen skall vi göra vårt bästa för att ta emot dig omedelbart, men vi förbehåller oss rätten att skjuta upp din flygning till nästa lediga tur.

Om du kommer senare än 10 minuter innan din bokade tid, kan det leda till att ditt värdebevis blir förbrukat.

När du kommer till oss registrerar vid dig och tar hand om eventuell betalning. Om du har ett värdebevis eller presentkort skall du ha detta tillgängligt digitalt eller på papper. I coronatider tar vi emot passagerare och anhöriga utomhus och ber samtliga att hålla sig till sina sällskap tills det blir deras tur, och samtidigt hålla avstånd till andra. Det finns sittplatser utomhus. Vår personal meddelar när det är dags för säkerhetsgenomgång, som hålls med enbart passagerarna i slutna grupper. Flygturer som går över vatten kräver flytvästar enligt gällande säkerhetsregler. Efter säkerhetsgenomgången hjälper vår markpersonal passagerarna in och ut ur helikoptern.

På Göteborgsbasen finns en toalett tillgänglig för nödlägen. I dessa coronatider ser vi helst att du gjort dina behov innan du kommer till oss, då vi tar emot och uppmanar samtliga passagerare att hålla sig utomhus.

På utgångsplatsen i Malmö finns ingen toalett tillgänglig.

Vid Göteborgsbasen finns allmän parkering med betalning via SMS-park.

I Malmö finns kostnadsfri parkering i anslutning till utgångsplatsen.

Om du eller någon i ditt sällskap behöver särskild hjälp, exempelvis med att ta sig fram med rullstol eller hjälp in och ut ur helikoptern – kontakta oss i förväg så att vi kan förbereda hjälp på bästa sätt.

I HELIKOPTERN

Man sitter ungefär som i en personbil. Normalt flyger vi med en helikopter som har en plats framme bredvid piloten och tre platser bak. Det är väldigt god utsikt från samtliga platser.

En helikopter är väldigt stabil i luften då den blåser bort luftmassan under sig. Att flyga brukar inte kännas mycket skumpigare än att åka i en personbil. Vi flyger inte om det är såpass kraftiga vindbyar att det påverkar passagerarkomforten eller flygsäkerheten.

I helikoptern sitter man med hörlurar, vilka hämmar det mesta av ljudet från helikoptern.

Tryckförändringen mellan marken och den höjd vi flyger på är relativt låg, somliga kan uppleva lock i öronen, men det är ovanligt. 

Temperaturen är ungefär som ute. Det är oftast inte nödvändigt med extra tröja eller jacka. Om det är soligt kan det bli ganska varmt i helikoptern. Solglasögon är att rekommendera när det är soligt.

Det finns ventilationsluckor i helikoptern, men av säkerhetsskäl håller vi dessa stängda. Det finns fläktar om det blir varmt.

Det går utmärkt att fotografera i helikoptern, både ditt sällskap och utsikten. Flygläge är inte nödvändigt på mobiltelefoner. Det går också bra med vanlig kamera, men var försiktig så att eventuella objektiv inte slår i helikopterns fönster. Vill du bli fotograferad framför helikoptern kan du be vår markpersonal om hjälp före eller efter flygturen.

Det finns regelverk kring hur du får använda foto- och filmmaterial du insamlar från luften. Bilder eller film kan innehålla känslig information, och det kan krävas tillstånd innan du sprider dessa. Läs mer om spridningstillstånd här.

Passagerare kan normalt sett kommunicera med varandra och piloten. I coronatider kan det dock hända att passagerarnas mikrofoner inte är användbara, men det går fortfarande bra att lyssna på piloten.

Enbart de som är i helikoptern kan höra vad passagerare säger, men tänk på att alla i helikoptern hör vad som sägs.

VÄDER

Vi måste ha vissa kriterier gällande vädret för att kunna flyga. En viss höjd till molnens undersida och god sikt är grundkraven. Låga moln, starka vindar, kraftigt regn och andra faktorer som kan påverka sikten eller flygsäkerheten kan medföra att flygrutten ändras eller att flygningen ställs in med kort varsel.

Normalt sett brukar detta inte spela någon nämnvärd roll. Sjöbrisen kommer ofta igång på eftermiddagen när solen värmt marken tillräckligt mycket för att vara varmare än havsytan. Det brukar då också vara som blåsigast, men vi flyger inte om det är såpass kraftiga vindar att det påverkar passagerarkomforten eller flygsäkerheten. 

Om vädret verkar tveksamt inför en bokad flygtur blir du kontaktad av STORM Heliworks AB för att få möjligheten att boka om din flygtur. Om det visar sig bli för dåligt väder för att kunna genomföra flygningen kommer vi att kontakta dig för att boka om din flygtur. Beslut om flygningen kan genomföras kan komma att tas av STORM Heliworks AB som senast några timmar innan avsedd flygning. Om du har lång resväg inför din flygtur och vädret verkar tveksamt, är du välkommen att höra av dig innan du börjar resa. Om din flygtur blir avbokad på grund av väder kan du själv boka en ny flygtur via bokningstjänsten.

Vi erbjuder fri avbokning fram till 48 timmar före avsedd flygtur. Tänk på att det under sommarsäsongen kan vara svårt att förutse väder, även för meteorologerna. Vi flyger dock inte om det är alltför blåsigt, för låga moln, dålig sikt eller om det finns andra faktorer som kan påverka flygsäkerheten.

OM- OCH AVBOKNINGAR

STORM Heliworks AB beslutar som senast två dagar före avsedd flygning om tillräckligt deltagarantal är uppnått, då det krävs ett visst antal bokade platser för att dessa flygturer skall kunna genomföras. Den bokade starttiden kan komma att justeras utifrån bokningsläget för det aktuella datumet fram till dess.

Väder kan tvinga oss att avboka med kort varsel då flygning är väderkänsligt. Beslut om flygningen kan genomföras kan komma att tas av STORM Heliworks AB som senast några timmar innan avsedd flygning.

Tekniska parametrar som medför att flygningen inte kan utföras på ett säkert sätt, kan kräva att flygningen ombokas med kort varsel.

Samhällsnyttigt flyg, som brandbekämpning, kan tvinga oss att ställa in flygturer utan framförhållning, då detta sker på direktiv från myndigheter.

Vi erbjuder fri avbokning fram till 48 timmar före avsedd flygtur. Senare avbokning kan leda till att ditt värdebevis blir förbrukat. Kontakta oss om du blir sjuk inför din bokade tid.

Ditt värdebevis eller presentkort förblir giltigt vid en avbokning som görs av dig tidigare än 48 timmar före avsedd flygtur. Om din flygtur blir avbokad av STORM Heliworks på grund av väder, tekniska parametrar, för lågt deltagarantal eller samhällsnyttigt flyg, förblir ditt värdebevis eller presentkort giltigt och du kan själva boka en ny tid via bokningstjänsten.

Om din flygtur blir avbokad av STORM Heliworks på grund av väder, tekniska parametrar, för lågt deltagarantal eller samhällsnyttigt flyg, ser vi till att förlänga giltighetstiden på ditt värdebevis eller presentkort. Ange vid bokning att utgångstiden har passerat så kontaktar vi utfärdaren och förlänger det åt dig.

Har du inte hittat svar på dina frågor är du välkommen att kontakta oss på bokning@stormheli.se